DE GT6De GT6 is in 1966 geintroduceerd. Dit model heeft een vergelijkbare relatie met de Spitfire als de Vitesse heeft met de Herald. De lijnen van de Spitfire zijn direct herkenbaar, tegelijkertijd zijn er veel (detail) verschillen. Het meest belangrijke verschil is dat de GT6 altijd een coupe was, waar de Spitfire altijd een cabriolet was. Daarnaast heeft de GT6 een 2 liter 6 cilinder motor waar de Spitfire door een 4 cilinder wordt aangedreven. De GT6 had qua positionering als belangrijkste concurrent de MGB GT, qua prijs en performance zaten de auto's in het zelfde segment. De overeenkomst qua model en de 6 cilinder motor maakten dat de GT6 ook wel als de 'poor man's E-type' werd aangeduid. . De 6 cilinder motor geeft de GT6 zijn eigen karakter, de souplesse van de motor in combinatie met het relatief lage gewicht en comfortabele vering maakt van de auto meer een Grand Tourer dan een sportauto als de TR serie. Het woord 'grand' moet dan natuurlijk wel met een korreltje zout genomen worden. De GT6 die in 1966 werd geïntroduceerd leek qua model veel op de Spitfire coupé's waarmee in 1964 en 1965 aan diverse evenementen werd meegedaan (oa Le Mans, Monte Carlo) en dit gaat weer terug naar een ontwerp van Michelotti uit 1963: de Spitfire GT. Een Spitfire met een vast dak en luxere aankleding werd duidelijk zwaarder dan de standaard Spitfire. Om de GT6 ook echt als een ander model te kunnen plaatsen, met passende prestaties, werd de 6 cilinder toegevoegd. Deze past net, maar de bult in de motorkap is nodig vanwege de lengte van de motor. Qua mechaniek is de GT6 het meest vergelijkbaar met de Vitesse uit die tijd. Naast de motor zijn de versnellingsbak, wielophanging rondom en het differentieel afwijkend tov de Spitfire en gelijk aan die van de Vitesse (behalve zaken als de veren en schokbrekers).
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DE GT6 MK2Het plaatsen van de relatief zware 6 cilinder vrij ver voorin de auto maakte dat de pendelas achteras constructie bij gladde wegen tot vrij scherpe reacties kon leiden. Dit was een punt wat in diverse autotesten uit die tijd terugkwam. In juli 1968 (zo'n 2 jaar na de introductie van de eerste GT6) werd de GT6 MK2 (GT6 + voor de Amerikaanse markt) geïntroduceerd. Een fors aantal aanpassingen werd gedaan. De meest belangrijke zijn:
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DE GT6 MK3Oktober 1970 zag de introductie van de GT6 MK3. Het model werd sterk gewijzigd in dezelfde stijl als de Spitfire Mk 4. Door de steeds strengere emissie eisen in de VS werd het vermogen van de Amerikaanse versies teruggebracht naar 95 pk en later zelfs naar 78 pk. De achterwiel ophanging van de MK3 werd in 1973 opnieuw aangepast en wel naar hetzelfde principe zoals toegepast op de Spitfire MK4. De laatste GT6 werd geproduceerd in December 1973. Gedurende de productie van de GT6 had de auto een gesynchroniseerde 4 versnellingsbak, overdrive was een optie. Het differentieel had al naar gelang een verhouding van 3.27:1 of 3.89:1. De carburateurs waren verschillende uitvoeringen van de Zenith-Stromberg CD150. De exacte versie was afhankelijk van het type (GT6, Mk2, Mk3) en eventuele export naar de US.
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De GT6 was een belangrijk export succes voor Triumph, 80% van alle geproduceerde GT6-en ging naar het buitenland, voornamelijk naar de VS. Een groot aantal auto's is in de laatste 30 jaar weer geïmporteerd naar Europa. Een groot deel van de in het register opgenomen auto's is dan ook geïmporteerd uit de VS.
Oorspronkelijke prijzen GT6
Produktieaantallen GT6
|