Carosserienummers/Commissienummers

In alle Triumphs 2000/2500/2.5 PI is een type plaatje met commissienummers aangebracht op de veerpoot of binnenscherm, dit bestaat uit nummers en letters hier onder even een paar voorbeelden zodat je dat voor je zelf kan uitzoeken, deze nummers staan ook beschreven in de werkplaats handboeken die er zijn van diverse uitgevers.

voorbeeld 1: MM 24649 LDLO                         
* MM    = 2500 TC
* 24649 =bouwnummer
* LDL   = links gestuurd 
* O       = overdrive
voorbeeld 3: MP 9195 DLOP                   
* MP    =  2500S
* 9195  = bouwnummer
* DL      = rechts gestuurd
* O       = overdrive
* P       = stuurbekrachtiging
 
voorbeeld 2: MG 80081 DLA
* MG    = 2.5 PI
* 80081 =bouwnummer
* DL      =rechts gestuurd
* A       = Automaat
voorbeeld 4:  MM 12354 LDLBW
* MM  = 2500 TC
* 12354=bouwnummer
* LDL   =links gestuurd
* BW  =Automaat
 

Buiten het commissienummer staat er ook vaak nog een paint en trim op het plaatje. Paint wil zeggen de kleur van de body en trim wil zeggen de kleur en uitvoering van bekleding. Het paintnummer bestaat meestal uit twee cijfers, maar kan ook viercijferig zijn, dat duidt op twee kleuren en komt alleen bij de vroege 2000 MK1 voor. Het trimnummer bestaat uit twee cijfers en betreft dan een soort skai-uitvoering, maar kan ook uit gebreid zijn met de letter H (leer) of de letter C (stof).

Productieaantallen Saloon

De aantallen (voor zover bekend) geproduceerd in Engeland.

Bouwjaren Model               Aantal
1963-1969 2000  Saloon Mk1 108.210 stuks
1965-1969 2000  Estate Mk1 7.032 stuks
1968-1969 2.5 PI Saloon Mk1 6.519 stuks
1969 2.5 PI Estate Mk1            223 stuks
Totaal MK 1               121.984 stuks

 

Bouwjaren Model               Aantal
1969-1977 2000 Saloon Mk2 97.003 stuks
1969-1975 2000 Estate  Mk2 7.577 stuks
1969-1975 2.5 PI Saloon Mk2 45.492 stuks
1969-1974 2.5 PI Estate Mk2 4.250 stuks
1974-1977 2500TC Saloon 31.819 stuks
1974-1975 2500TC Estate 673 stuks
1975-1977 2500S 5.933 stuks
1975-1977 2500S Estate                    2.231 stuks
Totaal MK2              194.978 stuks

Ook zijn er buiten Engeland nog zelfbouw kits geleverd, zo gezegde CKD kits. Hiervan is bekend dat er in South Africa ongeveer nog een 20.902 zijn afgeleverd, uitgesplitst naar model:

Bouwjaren Model              Aantal 
1965-1970 2000 MK1   Saloon 8.445 stuks
1971-1972 2000 MK1   Estate 79 stuks
1970-1975 2000 MK2   Saloon 5.723 stuks
1971-1975 2.5 PI MK2 Saloon 922 stuks
1973-1978 Chicane (2500 TC)           5.733 stuks
Totaal CKD-kits        20.902 stuks

Ook in New Sealand en Australië zijn deze kits geassembleerd van 1971 tot 1976 maar hier zijn geen gegevens over aantallen bekend.

Wat is er nog in Nederland?

Model      Aantal (stand 2002)
2000 Mk1 15 stuks
2.5PI Mk1 5 stuks
2000 Mk2 20 stuks
2.5PI Mk2    24 stuks
2500 TC 249 stuks
Totaal geregistreerd in register CTH    313 stuks

Buiten deze aantallen zijn er nog zeker een 50 Triumphs die niet bekend zijn bij het register. Hierbij de vraag aan de huidige eigenaren u aan te melden bij het register, er zit geen enkele verplichting aan en heeft enkel tot doel om te zien hoeveel er nog zijn en indien mogelijk elkaar te helpen om deze Triumphs rijdende te houden.

2000 - 2500 Historie

Dit overzicht geeft een beeld van de productiehistorie van de 2000/2500/2.5PI serie welke zijn gebouwd van 1963 tot 1977.

  • December 1960: De eerste aanzet tot dit type komt voort uit het bankroet van Standaard Motor Company en wordt overgenomen door Leyland Motors.
  • Michelotti: huisontwerper van Triumph Voorjaar 1961: Jonge ontwerper Michelotti genaamd word aangenomen en belast met het maken van het eerste ontwerp genaamd Barb (code naam voor het model) welke naam later wordt veranderd in 2000.
  • November 1961: Laatste wijzigingen van Barb model worden goedgekeurd en Pressed Steel wordt gevraagd om tekeningen voor de body te maken en de benodigde gereedschappen die hiervoor nodig zijn.
  • Augustus 1962: Alle tekeningen voor de body compleet. En er wordt een chassis deel gemaakt welke alleen het onder frame betreft en van een simpele buizen constructie voorzien is wat betreft de opbouw, deze draagt de codenaam X 710.
  • Oktober 1962: Eerste prototype wordt gemaakt en genaamd X 711 en is voorzien van een 1.6 liter motor en registratienummer 5264 VC.
  • Onbekende periode 1962: Eerste aanzet tot het maken van een Estate uitvoering wordt gemaakt.
  • Juli 1963: Eerste gereedschapset voor productie wordt afgeleverd bij Pressed Steel. Proefserie wordt gemaakt bestaande uit:
    • X 713 tweede prototype registratienummer 9081 VC
    • X 716 derde prototype registratienummer 9082 VC
    • X 720 vierde prototype registratienummer 5384 KV
    • X 721 vijfde prototype registratienummer 2418 KV
    • X 723 Model voor Studio styling nooit geregistreerd en opgebouwd niet 100 % onderdelen.
  • Augustus 1963: Eerste voorproductie-serie van de 2000 wordt gemaakt.
  • Oktober 1963: Eerste serie word geïntroduceerd op de Earls Court Motor Show. De auto’s worden vanaf die datum in serie gebouwd en tegen het eind van het jaar staan er ongeveer 1500 gereed voor verkoop.
  • Januari 1964: Eerste 2000 MK1 serie wordt afgeleverd voor verkoop. Nu worden er 350 per week gebouwd en later in het jaar loopt dat op 400 per week.
  • April 1964: Proefmodel van een 2000GT fastback uitvoering wordt gemaakt maar heeft, vanwege de estate, nooit de productie gehaald. Van dit type is nog 1 stuks bekend in Engeland.
  • Mei 1964: Eerste Estate prototype genaamd X 729 registratienummer 698 CWK
  • September 1964: Goedkeuring voor de Estate uitvoering, productie komt pas een jaar later op gang.
  • Juli 1965: Eerste prototype van de 2.5 PI versie wordt ingebouwd in een 2000 Mk1 en gebruikt voor de races in 1966.
  • Oktober 1965: Eerste Estate op de weg: geen registratienummer maar X 740. Vanaf nu kost een Triumph uitgevoerd in 2 kleuren meer geld. Wijzigingen in stuurwiel.
  • Augustus 1966: Eerste model 1967 wordt geassembleerd met wijzingen in body-afwerkingen zoals sierlijsten.
  • Oktober 1966: Verbeteringen aan ventilatie systeem, openingen bovenachter raam, elektrische klok, stoelen voorzien van perforatie in zittingen voor meer ventilatie, zwarte rubbers in bumperstukken, instrumenten onder een andere hoek geplaatst, achtergrond van de meters is zwart met witte letters.
  • December 1966: Leyland besluit tot overname van Rover en haalt daarmee gelijk een concurrent van de eigen 2000 in huis en wel de Rover 2000.
  • Januari 1968: 2.5 PI MK 1 serie gereed voor productie. Deze is voorzien van een iets gewijzigde TR 5 Motor.
  • Juli 1968: Eerste 2.5 PI MK 1 wordt geassembleerd in fabriek, chassisnummer MD 1.
  • Oktober 1968: Eerste 2.5 PI MK 1 type wordt verkocht en er worden er nu ongeveer 400 tot 500 per maand gebouwd.
  • Maart 1969: Eerste Estate modellen 2.5 PI KK 1 worden geleverd.
  • September 1969: Laatste modellen 2000 MK1 en 2.5 PI MK 1 geassembleerd.
  • Oktober 1969: Laatste 2000 MK1 commisionnummer MB 120927.

 

 

Modellenreeks MK 2 wordt geïntroduceerd voor zowel de 2000 als de 2.5 PI. T.o.v. MK1 compleet nieuwe body en standaard rembekrachtiging, bredere wielbasis rondom, verstelbare stuurkolom, extra instrumenten.

  • Maart 1971: Veiligheidsgordels standaard gemonteerd.
  • Januari 1972: Achterruit met verwarming standaard gemonteerd.
  • Oktober 1972: 2.5 PI MK2 standaard overdrive gemonteerd.
  • Mei 1974: Laatste 2.5PI MK2 zowel saloons als estate geassembleerd.

 

Modellenreeks 2500 TC wordt geïntroduceerd. 2500 TC zijn voorzien van plastic grill en rubbers gemonteerd op de bumpers en wijzigingen in instrumenten. Ook de facelift-modellen worden geïntroduceerd.

  • April 1975: 2.5 PI MK 2 productie wordt gestopt.
  • Mei 1975: 2000 krijgt de naam 2000 TC. 2000 TC voorzien van 2 SU carburateurs en lagere overbrengingsverhouding achteras. Laatste 2500 TC estate geassembleerd. Wijzigingen in emblemenaanduiding op 2500 TC.
  • Juli 1975: 2500 S type wordt geïntroduceerd, zowel als saloon als estate Voorzien van stuurbekrachtiging en aluminium velgen en anti-rollbar aan de voorzijde. Nog grotere carburators en lagere overbrengingsverhouding achteras. Getint glas standaard.
  • Mei 1977: laatste modellen 2000 TC / 2500 TC geassembleerd. Einde productielijn 2000/2500 laatste modellen worden nog verkocht in 1978 voor zover bekend.

Oorspronkelijke prijzen Saloon

De prijzen in Engeland, zonder extra's (en omgerekend naar euro's)

Type                Jaar               Prijzen omgerekend naar euro’s  
2000 MK1 Saloon        1965 1448
2000 MK1 Estate 1968 1816
2000 MK1 Saloon 1969 1588
2000 MK1 Estate 1969 1925
2.5PI MK1 Saloon 1969 1819
2000 MK2 Saloon 1974 1728
2000 MK2 Estate 1974 2964
2.5PI MK2 Saloon 1974 1952
2.5PI MK2 Estate 1974 2288
2.5PI MK2 Estate 1975 3198
2500 TC Saloon 1975 2962
2500 TC Estate 1975 3653
2000 MK2 Saloon 1977 3654
2000 TC Saloon 1977 3710
2000 MK2 Estate 1977 4304
2500 TC Estate 1977 4626
2500 S Saloon 1977 4430
2500 S Estate 1977 5118

 

Aankooptips

De 2000/2500 serie heeft een aantal zaken waar men op moet letten:

A: Het plaatwerk.
Het plaatwerk van de type's van 1963 tot 1972 is van betere kwaliteit als het latere gebruikte plaatwerk, hier zit meer verontreiniging in en roest dus sneller.
Ook bij de 2000/2500 zitten veel holle ruimtes die vroeger onvoldoende werden behandeld tegen roest. Dus een verdere tectylbehandeling is geen overbodige luxe.

Er zijn dan ook tal van plaatsen waar men goed op moet letten, hier een opsomming:

  1. Kokerbalken bij motor waar ze naar beneden lopen onder de vloer, vooral de onderzijde achter.
  2. De spoiler voor aan de zijkant onder bumper, daar zitten water afvoergaten die meestal dicht zitten.
  3. De spatbordranden voor, aan de binnen zijde vertoont vaak slechte plaatsen veroorzaakt door het vuil wat er blijft liggen. Dus als U een 2000/2500 bezit, altijd met het wassen van de auto ook de spatbordranden van binnen schoon maken. Dat scheelt heel veel.
  4. De zijdorpels onder de deuren aan voorzijde, daar zit een dubbelplaatwerkstuk waar ook vaak vuil tussen zit en het water niet afgevoerd kan worden.
  5. De dwarsbalkjes onder de vloer aan voorzijde vaak roestig.
  6. Ophangpunt van subframe cardan balken/ophanging bij achterdeuren.
  7. Voor de wielranden achter geldt hetzelfde als voor.
  8. Kofferbakrand bij achterraam, daar zitten aan de zijkant waterafvoeren vaak verstopt.
  9. In motorgedeelte tegen schutbord, daar zitten twee rubbers voor afvoer van het water van rooster daarboven, vaak zit achter rubber veel vuil met als gevolg dat men lekkage krijgt binnen bij kachel.
  10. Raamrubber voorzijde, de kit die men vroeger gebruikte verdroogt en gaat lekken en krijgt men water door binnen bij een flinke regenbui.
  11. Plaat onder accu is vaak slecht behandeld dus heeft aandacht nodig.

B: Motorisch gedeelte.
Zoals bij veel wat oudere wagen lekken ze altijd wel wat olie en verbruiken ze wat, maar er zijn een aantal punten waar we extra op moeten letten. 

  1. Lekkage van keerring bij distributie deksel.
  2. Lekkage van de keerring waterpomp.
  3. Lekkage van de keerring achterzijde blok, dan zie je vaak olie ter plaatse van de verbinding motor/bak.
  4. Lekkage van de hoofdremcilinder ter hoogte van de bekrachtiger.
  5. Lekkage van de koppelingscilinder bij rubber onder bij versnellingsbak.
  6. Lekkage van de versnellingsbak bij uitgaande as.
  7. Alle kruiskoppelingen van de aandrijfassen.
  8. Als men de uitgaande assen van het cardan tegengesteld draait mag daar niet te veel speling op zitten ten op zichte van elkaar.
  9. Rubbers op tal van plaatsen: cardan achterzijde / cardansubframe ter hoogte van achterdeur / rubbers voorwiel ophanging algemeen / stuurhuis rubbers / Stuurkogels.
  10. Cardan uitgaande assen op lekkage.

 

Wil je hier meer van weten kan je altijd een beroep doen op de registerhouder van de 2000/2500 via het contactformulier elders op de site.