Triumph TR7 |
|
Beschrijving | De TR7 is een 2 persoons sportwagen die oorspronkelijk op de markt kwam als gesloten coupé (Fixed Head Coupe – FHC). Vanaf 1975 was dit model in eerste instantie uitsluitend leverbaar in de USA en ruim een jaar later (mei 1976) ook voor de andere markten beschikbaar. In juli 1979 verscheen naast deze FHC ook de cabriolet uitvoering (Drophead Coupe – DHC), eerst weer in Amerika en de rest van de wereld zou nog een half jaar moeten wachten tot maart 1980. Beide modellen zouden tot oktober 1981 in productie blijven tot Triumph de fabriek in Solihull sloot. De 1998 cc vier cilinder van de TR7 is gebaseerd op die van de Triumph Dolomite Sprint (onderblok), echter niet met de 16 kleppen maar met de conventionele 8-klepper. Dat neemt echter niet weg dat de prestaties meer dan voldoende waren, ook heden ten dage nog met het huidige verkeer. Mede doordat de fabriek destijds veel aandacht heeft geschonken aan veiligheid en comfort, is het nog steeds een fijne auto om te rijden. Deze modellen markeren een opvallende verschuiving van de ontwerpen van Triumph: de wigvormige carrosserie in combinatie met zijn opklapbare koplampen worden door steeds meer liefhebbers gewaardeerd. In aantal is het de meest geproduceerde sportwagen uit de hele TR-reeks van Triumph. |
Typen |
|
Aantal inzittenden | 2 inzittenden |
Transmissie |
|
Gebouwd van | Gebouwd van oktober 1974 tot oktober 1981 |
Nieuwprijs |
|
Aantal gebouwd |
|
Aantal in Nederland | ruim 100 auto’s met een geldige APK geregistreerd in CTH register |
Gebruiksvriendelijkheid en kosten |
(meer -en is beter, maximaal 5 -en) |
Gebruiksvriendelijkheid in dagelijks verkeer | |
Aanschafprijs | |
Onderhoudskosten | |
Verkrijgbaarheid onderdelen | |
TR 7 FHCFixed Head Coupé.
|
|
TR7 DHCDrop Head Coupé.
|
|