Overslaan en naar de inhoud gaan

Triumph TR7

 

Beschrijving  De TR7 is een 2 persoons sportwagen die oorspronkelijk op de markt kwam als gesloten coupé (Fixed Head Coupe – FHC). Vanaf 1975 was dit model in eerste instantie uitsluitend leverbaar in de USA en ruim een jaar later (mei 1976) ook voor de andere markten beschikbaar. In juli 1979 verscheen naast deze FHC ook de cabriolet uitvoering (Drophead Coupe – DHC), eerst weer in Amerika en de rest van de wereld zou nog een half jaar moeten wachten tot maart 1980. Beide modellen zouden tot oktober 1981 in productie blijven tot Triumph de fabriek in Solihull sloot. De 1998 cc vier cilinder van de TR7 is gebaseerd op die van de Triumph Dolomite Sprint (onderblok), echter niet met de 16 kleppen maar met de conventionele 8-klepper. Dat neemt echter niet weg dat de prestaties meer dan voldoende waren, ook heden ten dage nog met het huidige verkeer. Mede doordat de fabriek destijds veel aandacht heeft geschonken aan veiligheid en comfort, is het nog steeds een fijne auto om te rijden. Deze modellen markeren een opvallende verschuiving van de ontwerpen van Triumph: de wigvormige carrosserie in combinatie met zijn opklapbare koplampen worden door steeds meer liefhebbers gewaardeerd. In aantal is het de meest geproduceerde sportwagen uit de hele TR-reeks van Triumph.
Typen
  • TR7 Fixed Head Coupe
  • TR7 Drop Head Coupe
  • TR7 Sprint FHC met hetzelfde motorblok als in de Dolomite Sprint – een serie van ca. 60 prototypen (tegenwoordig extreem zeldzaam)
  • TR7 Spider (DHC) een lux
Aantal inzittenden 2 inzittenden
Transmissie  
  • 4 versnellingen (5 versnellingen optioneel vanaf september 1976)
  • 5 versnellingen standaard vanaf september 1978
  • Optioneel vanaf september 1976 met automaat (3 traps Borg Warner type 65)
  • Er waren diverse differentieel-verhoudingen in de 2 typen verschillende achterassen.
Gebouwd van Gebouwd van oktober 1974 tot oktober 1981
Nieuwprijs
  • FHC: introductieprijs NL (mei 1976 20.900 gulden / Euro 9.500
  • DHC: introductieprijs NL (april 1980) 28.950 gulden / Euro 13.150
Aantal gebouwd 
  • Omdat de TR7’s in 3 verschillende fabrieken zijn gebouwd is het lastig om juiste cijfers te geven maar bij benadering kunnen we zeggen:
  • Fixed Head Coupé 86.850 ex.
  • Drop Head Coupé 26.550 ex.
  • Totaal 113.400 ex.
Aantal in Nederland  ruim 100 auto’s met een geldige APK geregistreerd in CTH register

 

Gebruiksvriendelijkheid en kosten

(meer
Gebruiksvriendelijkheid in dagelijks verkeer
Aanschafprijs 
Onderhoudskosten   
Verkrijgbaarheid onderdelen 
   

 

TR 7 FHC

Fixed Head Coupé.

Gebouwd van Gebouwd van oktober 1974 tot oktober 1981
Aantal gebouwd 86.850 stuks
Gewicht 1005 kg
Afmetingen (lxbxh) 406 x 168 x 126 cm
Motor 1998 cc inhoud, 4 cilinder “Slant Four” met 2 SU carburateurs. Bovenliggende nokkenas.

Voor de Amerika markt zijn er ook uitvoeringen geweest met één Zenith-Stromberg carburateur, maar ook op latere modellen L-Jetronic benzine-inspuiting.
Vermogen 105 pk bij 5.500 toeren.
Amerikaanse (Federal) modellen hebben door milieu eisen e.d. een lagere compressieverhouding. Daardoor hebben zij minder vermogen en magerder prestaties die gemakkelijk tot 10% of meer kunnen oplopen.
Topsnelheid officieel gemeten door de autobladen Autocar (UK) en Autovisie (NL)

FHC 4 versnellingen 0 – 96 km/u (60 mls) 9.1 sec. Top 177 km/u
Praktijkverbruik 1 liter op 9,5 tot 13,5 km.
Indicatie aanschafprijs € 4.000 - € 9.000 (afhankelijk van staat).

 

 

 

Triumph TR7

TR7 DHC

Drop Head Coupé.

Gebouwd van Gebouwd van oktober 1974 tot oktober 1981
Aantal gebouwd 26.550 stuks
Gewicht 1070 kg
Afmetingen (lxbxh) 406 x 168 x 126 cm
Motor 105 pk bij 5.500 toeren.
Amerikaanse (Federal) modellen hebben door milieu eisen e.d. een lagere compressieverhouding. Daardoor hebben zij minder vermogen en magerder prestaties die gemakkelijk tot 10% of meer kunnen oplopen.
Vermogen 105 pk bij 5.500 toeren.
Amerikaanse (Federal) modellen hebben door milieu eisen e.d. een lagere compressieverhouding. Daardoor hebben zij minder vermogen en magerder prestaties die gemakkelijk tot 10% of meer kunnen oplopen.
Topsnelheid officieel gemeten door de autobladen Autocar (UK) en Autovisie (NL)

DHC 5 versnellingen 0 – 100 km/u 10,7 sec. Top 178 km/u
Praktijkverbruik 1 liter op 9,5 tot 13,5 km.
Indicatie aanschafprijs € 4.000 - € 9.000 (afhankelijk van staat).

 

Triumph TR7