Triumph TR5 |
|
Beschrijving | De TR 4b werd met de codenaam de "wasp' genoemd. Deze zou in produktie de TR 5 en TR 250 worden.
De TR 5 en de TR 250 zijn met de eerste 6 cilinders met 115 bhp met bekrachtigde remmen gebouwd. De TR 5 had een Lucas injectiesysteem en de TR 250 had twee Stromberg carburateurs als gasfabrieken. Deze 2 typen zijn slechts 17 maanden in productie geweest. Het nieuwe ontwerp met de typische Triumphbalk aan de achterkant werd getekend door de Germaan Karmann, zie hiervoor de beschrijving van de TR6. Het kleimodel van deze later populaire TR, was klaar toen de TR 5 geintroduceerd werd, september 1967. |
Typen | Binnen Europa werd de TR5 geleverd als brandstof-injectie. In Noord-Amerika werd de TR5 (hernoemd als TR250) geleverd met twin carburateurs om aan de emissie eisen te voldoen en om de kosten te drukken.
|
Aantal inzittenden | 2 inzittenden |
Transmissie | Handgeschakeld met 4 versnellingen; overdrive als optie op de 2e t/m 4e versnelling. |
Gebouwd van | Gebouwd van 1967 tot 1968 |
Nieuwprijs | TR5: 1.260 pond in het VK, TR250: 3.395 dollar in de VS |
Aantal gebouwd | 11.431 stuks |
Aantal in Nederland | 312 stuks geregistreerd in CTH register (verdeling: TR5 - 84; TR250 - 228) |
Gebruiksvriendelijkheid en kosten |
(meer -en is beter, maximaal 5 -en) |
Gebruiksvriendelijkheid in dagelijks verkeer | |
Aanschafprijs | |
Onderhoudskosten | |
Verkrijgbaarheid onderdelen | |
Triumph TR5.Deze opvolger van de TR4 heeft qua uiterlijk veel gelijkenis. Onder de motorkop was dit echter een ander verhaal. De 4-cilinder van de TR4 maakte plaats voor een 2,5-liter 6-cilinder. Wat tevens dezelfde motor is die later in de opvolgende TR6 zou worden gebruikt.
|
|
Triumph TR250.Dit model is zo goed als gelijk aan de TR5, alleen gebouwd voor de Noord-Amerikaanse markt. De brandstofinjectie is vervangen door dubbele Zenith-Stromberg carburateurs.
|
|