Overslaan en naar de inhoud gaan

Triumph TR4

 

Beschrijving  De Triumph TR4 is een klassieke sportwagen die tussen 1961 en 1965 werd geproduceerd door de Triumph Motor Company. Hier volgt een beknopte modelbeschrijving van de Triumph TR4:

Carrosserie en Ontwerp:
De TR4 heeft een kenmerkende roadster-styling met een lange motorkap, korte overhangen en een gestroomlijnde carrosserie.
Het ontwerp, onder leiding van Giovanni Michelotti, omvatte een opvallende 'Surrey Top' die deel uitmaakte van het dakontwerp en een sportieve uitstraling gaf.

Motor en Prestaties:
Aangedreven door een 2,1-liter viercilinder lijnmotor met een vermogen van ongeveer 100 pk.
De motor leverde solide prestaties en gaf de TR4 een sportieve rijervaring.

Transmissie:
De TR4 had standaard een handgeschakelde vierversnellingsbak.
Een optionele overdrive was beschikbaar voor modellen die extra comfort bij hogere snelheden wilden.

Ophanging en Handling:
De TR4 had een onafhankelijke wielophanging aan de voorzijde en een starre as aan de achterzijde.
De sportieve ophanging en directe besturing zorgden voor een wendbaar rijgedrag.

Interieur en Comfort:
Het interieur van de TR4 was eenvoudig en functioneel, met essentiële bedieningselementen en een focus op de rijervaring.
Er was voldoende ruimte voor twee inzittenden, en de Surrey Top (indien geïnstalleerd) kon worden verwijderd voor open rijden.

Productie en Erfgoed:
Tussen 1961 en 1965 werden ongeveer 40.253 exemplaren van de TR4 geproduceerd.
De TR4 werd al snel populair vanwege zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en sportieve prestaties.

Evoluaties:
Gedurende de productiejaren werden enkele updates doorgevoerd, waaronder wijzigingen aan de carrosserie en technische verbeteringen, resulterend in de latere TR4A-versie met onafhankelijke achterwielophanging.

De Triumph TR4 wordt vaak gewaardeerd om zijn klassieke ontwerp en betrouwbare prestaties. Het is een geliefde keuze onder autoliefhebbers en verzamelaars vanwege zijn historische betekenis en tijdloze uitstraling.

Typen
  • TR4
  • TR4A IRS
Aantal inzittenden 2 inzittenden
Transmissie   Handgeschakeld met 4 versnellingen
Gebouwd van Gebouwd van 1961 tot 1967
Nieuwprijs Nieuwprijs in productiejaar in f/gulden en €
Aantal gebouwd  68.722 stuks
Aantal in Nederland  799 stuks geregistreerd in CTH register

 

Gebruiksvriendelijkheid en kosten

(meer
Gebruiksvriendelijkheid in dagelijks verkeer
Aanschafprijs 
Onderhoudskosten   
Verkrijgbaarheid onderdelen 
   

 

TR4

De TR4 had enkele successen in de rallywereld, waaronder de overwinning in de 1964 Tulip Rally met rallycoureur Paddy Hopkirk aan het stuur.
De Triumph TR4 blijft een geliefde klassieke auto onder autoliefhebbers vanwege zijn tijdloze design en sportieve karakter. Het model heeft bijgedragen aan het succes van de Triumph TR-serie.

Gebouwd van Gebouwd van 1961 tot 1965
Aantal gebouwd 40.254 stuks
Gewicht 1015 kg
Afmetingen (lxbxh) 396 x 146 x 127 cm
Motor Standard wet liner inline-four engine
Vermogen 100 pk
Topsnelheid 166 km/h
Praktijkverbruik Ca. 1:8
Indicatie aanschafprijs € 7.500 - € 32.000 (afhankelijk van staat). Gemiddeld ca € 18.000.

 

 

 

TR4

TR4A IRS

Omdat het chassis-ontwerp nog steeds afstamde van de TR 2 en het comfort en de wegligging van die auto al niet tot het meest moderne behoorde, werd het in 1965 noodzakelijk om het chassis en de wielophanging te herzien. Besloten werd om de achterwielophanging onafhankelijk te maken en men gebruikte hiervoor de onderdelen van de Triumph 2000 saloon, de gezinsauto van het concern.
Het chassis moest hiertoe dramatisch gewijzigd worden om de onafhankelijke achterwielophanging mogelijk te maken. Dit volledig nieuw ontworpen Independent Rear Suspension chassis onderscheidt zich van het TR2-3-4 chassis door zijn klokbelvorm ontwerp en hogere chassisleden - 73,60 mm in plaats van 67,25 mm - en heeft dan ook niets meer uitstaande met het klassieke laddervormige chassis van de Standard Flying Nine. De auto kreeg een nieuwe typeaanduiding: TR 4A met op de achterklep de vermelding "IRS"; hetgeen de afkorting is van Independant Rear Suspension. Verder werd het sobere metalen TR4 dashboard voorzien van een, gefineerd houten paneel en verhuisde de bediening van de handrem naar de transmissietunnel tussen de stoelen.

Voor de Amerikaanse markt werd, op verzoek van de dealers aldaar een minder complexe en goedkopere versie met starre achteras gebouwd. Het nieuw ontworpen chassis werd daartoe wederom aangepast zodat een conventionele starre as kon worden gemonteerd. Deze versie van de TR 4 A werd in Amerika verkocht als het standaardmodel, waarbij tegen meerprijs gekozen kon worden voor de IRS uitvoering. Er werden tot 1967 28.465 auto's gebouwd.

Gebouwd van Gebouwd van 1965 tot 1967
Aantal gebouwd 28.468 stuks
Gewicht 1015 kg
Afmetingen (lxbxh) 396 x 146 x 127 cm
Motor Standard wet liner inline-four engine
Vermogen 100pk
Topsnelheid 166 km/h
Praktijkverbruik Ca. 1:8
Indicatie aanschafprijs € 7.500 - € 32.000 (afhankelijk van staat). Gemiddeld ca € 18.000.

 

TR4A