Triumph TR4 |
|
Beschrijving | De Triumph TR4 is een klassieke sportwagen die tussen 1961 en 1965 werd geproduceerd door de Triumph Motor Company. Hier volgt een beknopte modelbeschrijving van de Triumph TR4:
Carrosserie en Ontwerp: Motor en Prestaties: Transmissie: Ophanging en Handling: Interieur en Comfort: Productie en Erfgoed: Evoluaties: De Triumph TR4 wordt vaak gewaardeerd om zijn klassieke ontwerp en betrouwbare prestaties. Het is een geliefde keuze onder autoliefhebbers en verzamelaars vanwege zijn historische betekenis en tijdloze uitstraling. |
Typen |
|
Aantal inzittenden | 2 inzittenden |
Transmissie | Handgeschakeld met 4 versnellingen |
Gebouwd van | Gebouwd van 1961 tot 1967 |
Nieuwprijs | Nieuwprijs in productiejaar in f/gulden en € |
Aantal gebouwd | 68.722 stuks |
Aantal in Nederland | 799 stuks geregistreerd in CTH register |
Gebruiksvriendelijkheid en kosten |
(meer -en is beter, maximaal 5 -en) |
Gebruiksvriendelijkheid in dagelijks verkeer | |
Aanschafprijs | |
Onderhoudskosten | |
Verkrijgbaarheid onderdelen | |
TR4 De TR4 had enkele successen in de rallywereld, waaronder de overwinning in de 1964 Tulip Rally met rallycoureur Paddy Hopkirk aan het stuur.
|
|
TR4A IRS Omdat het chassis-ontwerp nog steeds afstamde van de TR 2 en het comfort en de wegligging van die auto al niet tot het meest moderne behoorde, werd het in 1965 noodzakelijk om het chassis en de wielophanging te herzien. Besloten werd om de achterwielophanging onafhankelijk te maken en men gebruikte hiervoor de onderdelen van de Triumph 2000 saloon, de gezinsauto van het concern. Voor de Amerikaanse markt werd, op verzoek van de dealers aldaar een minder complexe en goedkopere versie met starre achteras gebouwd. Het nieuw ontworpen chassis werd daartoe wederom aangepast zodat een conventionele starre as kon worden gemonteerd. Deze versie van de TR 4 A werd in Amerika verkocht als het standaardmodel, waarbij tegen meerprijs gekozen kon worden voor de IRS uitvoering. Er werden tot 1967 28.465 auto's gebouwd.
|
|