Overslaan en naar de inhoud gaan

De Standard Motor Company

Reginald Maudsley startte in 1903 het bedrijf van die naam in Londen in 1903.
De naam schijnt ontleend te zijn aan zijn uitspraak: “Ik ga geen nieuwigheden toepassen, maar alleen standaard onderdelen, die bewezen hebben goed te zijn”, of woorden van die strekking.
Het bedrijf verhuisde al ras naar Coventry, waar het sindsdien gevestigd bleef.

Chronologisch Overzicht.

1903. Het eerste model was een één cylinder  ‘motor victoria’ van 6 pk. Boring: 5 inch, slag 3 inch. Dit werd gebouwd in het fabrieksgebouw in Much Park Street in Coventry.

1905. Er wordt tegelijk met Rolls-Royce, voor het eerst in Engeland een zes cylinder motor uitgebracht. De fabriek  aan de Bishopsgate Green wordt geopend; Charles Friswell neemt deel in het bedrijf waardoor uitbreiding ontstaat. Tot 1908 worden 3 zes cylinder typen uitgebracht en een viercylinder type de 20pk Four. Men produceert ook twee luchtgekoelde motoren.

1909. Standard 15 pk Two Seater met Rhyl body, 1911De Britse vlag, ‘Union Jack’ wordt als radiator embleem in gebruik genomen. Er wordt ook een 6-cylinder 20 uitgebracht.

1913. Voor het eerst wordt een model in massa gefabriceerd: het 9,5 pk model S. Met een keuze uit verschillende carrosseriebouwers: Rhyl, Hurlingham Victoria, Ranelagh Coupe en Richmond ¾ coupe.

1914-1918. Gedurende de oorlog werd het bouwen van auto’s gestaakt en produceerde men vliegtuigen.

1918. Rhyl, 1913Een gering aantal typen S werd geproduceerd totdat de 1388 cc SLS werd uitgebracht.

1921. In het type SLO wordt de eerste motor met bovenliggende nokkenas ingebouwd.

1927. Voor het eerst wordt het type Nine uitgebracht. Hiermede weet men door de economische depressie te doorstaan. Voordien had men zich eigenlijk bezig gehouden met duurdere typen auto’s, die echter gedurende de depressie weinig verkocht werden. Het was een ontwerp van de getalenteerde ontwerper Alfred Wilde, die op zijn 39ste overleed door overwerk. De Nine was een saloon  met  carrosserie met stof bekleed van Falmouth of Farnham; er werd ook nog een Nine met langere wielbasis uitgebracht: Teignmouth genaamd.

1932. Er werden vele typen uitgebracht, de Little Nine van 1005 cc, de Big Nine met Tourers, de Sixteen (de vroegere Ensign), de Twenty (de vroegere Envoy).

1936. Standard Ten, 1935In dit jaar worden de Flying Standards uitgebracht. Deze kregen voor het eerst de wat vloeiender ronde belijning van de carrosserie.

1938. Met de Flying 8 komt men voor het eerst uit met de onafhankelijke voorwielophanging in massaproductie auto’s. (IFS) Voor het eerst werd de ‘waterfall’ grille toegepast.

1946. De eerste door Standard gebouwde Ferguson Tractors verlaten de fabriek aan Banner Lane.

1947.Vanguard Ph. I, 1947 Op Mayfair wordt de eerste Standard Vanguard (Ph.I) uitgebracht.

1948. Het laatste voor-oorlogse model Standard verlaat de fabriek.

1949. Er worden twee typen Triumph op de markt gebracht, de hoekig gestileerde Renown (Razor’s Edge) en de zeer rondvormige Roadster. De laatste auto ter wereld, die nog met een dickey-seat werd uitgebracht. Voor en achterkant van deze auto werd door twee stilisten ontwikkeld, hetgeen duidelijk zichtbaar is.

1950. Standard Eight, 1947De ontwerper (ex Triumph) Belgrove ontwikkeld een sterk gestroomlijnde sportwagen, waarvan slechts 3 prototypen gebouwd werden. Als kleine auto werd de Triumph Mayflower uitgebracht.

1951. Van de Vanguard wordt een enigszins veranderde  carrosserie uitgebracht, Phase IA.

1953. Een geheel nieuwe kleine auto, de Eight voorzien van een geheel nieuwe moderne motor. maakt zijn opwachting. Van de Vanguard komt een veranderd model uit met opvallende kofferbak, Ph. II. In dit jaar gingen Ferguson en Massey Harris samen en ontstond Massey-Ferguson als tractorbouwers. Voorlopig nog gebouwd door Standard in de fabriek aan Banner Lane.  

1954. Vanguard Ph III, 1955De eerste fabrieksmatig gebouwde dieselauto komt op de  markt; de Vanguard. Ook brengt men nu de Standard Ten uit. Deze heeft de door ontwikkelde 948 cc motor uit de Eight als krachtbron.

1955. Een geheel nieuw gestileerde vrijdragende carrosserie voor de Vanguard wordt uitgebracht de Phase III.

1958. De auto ontwerper/stilist Giovanni Michelotti gaat voor het bedrijf werken en brengt veranderingen aan in het basis Vanguard model, o.a. de Vignale en de Ensign.

1959. Standard Eight, 1957De start van het door Giovanni Michelotti ontworpen Triumph Herald model. Dit type heeft dezelfde krachtbron als de Standard Ten overigens evenals de Atlas bestelwagen. Van de Ten komen nog verschillende uitvoeringen op de markt. Met de Herald wordt de oude fabrieksnaam Standard verlaten en worden alle auto’s voortaan Triumphs genoemd.

In dit jaar werd de samenwerking met Ferguson verbroken en alle tractorbindingen, machinerieën alsook de fabriek aan Banner Lane aan Ferguson verkocht. Van dit geld wordt op het Canley terrein een geheel nieuwe uiterst moderne fabriek gebouwd.

1963. In dit jaar wordt de laatste Standard auto  onder dat merk gebouwd; de Ensign De Luxe uitgebracht.

Dit is het einde van de naam Standard als automerk..

Het vervolg:
1960. Het bedrijf wordt opgekocht door Leyland Motors.
1998 Het enige dat over blijft van de ooit zo grote Standardfabriek in Canley is de Recreation Club.