Triumph STAG |
|
Beschrijving | De Stag is een vier persoons cabrio, standaard voorzien van een rolbeugel, met een Triumph V8 motor die een prachtig geluid produceert. Het was het topmodel van Triumph. Voor die tijd (1970) was het een zeer luxe auto met onder meer stuurbekrachtiging, in hoogte en lengte verstelbaar stuur, rembekrachtiging en elektrische ramen. In tegenstelling tot de Triumph TR-serie is de Stag geen echte sportauto maar meer een grand-tourer. Er is ook de mogelijkheid om de auto te voorzien van een hardtop, waarbij de softtop achter de achterbank kan blijven liggen. Meer informatie over het ontstaan en historie van de Stag is hier te vinden. |
Typen | Triumph Stag MKI en MKII (fotopagina). Van beide is er zowel een Federal/USA uitvoering als een Europese uitvoering. Daarnaast zijn er een paar bijzondere typen uitgebracht zoals de Fastback, een Stag coupe, de Stag Estate en de Ferguson Formula Stag met vierwielen! aandrijving. Deze laatste twee zijn echter niet door Britsh Leyland gebouwd, maar door andere fabrikanten die handig gebruik hebben gemaakt van de Triumph modellen. |
Aantal inzittenden | 2 + 2 (kinderen); heupgordels achterin is mogelijk. Rolgordels voorin is standaard. |
Transmissie | 3-traps automaat of handgeschakeld, meestal met overdrive op derde en vierde versnelling |
Gebouwd van | juni 1970 tot en met juni 1977 |
Nieuwprijs | f 25.750 / € 11.685 (in 1973) |
Aantal gebouwd | 25.939 stuks |
Aantal in Nederland | ca 360 |
Gebruiksvriendelijkheid en kosten |
(meer -en is beter, maximaal 5 -en) |
Gebruiksvriendelijkheid in dagelijks verkeer | |
Aanschafprijs | |
Onderhoudskosten | |
Verkrijgbaarheid onderdelen | |
Geluidsfragement Stag V8 motor |
Stag MKI De Stag is ontwikkeld met de Amerikaanse markt in gedachte. De auto is daarom voorzien van een rollbar of T-bar om aan de Amerikaanse eisen voor cabrios te kunnen voldoen. Ook vergroot de T-bar de stijfheid van de auto.
|
|
Stag MKII De MKII werd voorzien van de softtop zonder zijruiten en dubbele strepen op de zijkant van de auto. De zijruiten gaan naar verloop van tijd stuk door het steeds in- en uitklappen van de softtop. Een MKII is over het algemeen voorzien van 5-spaaks lichtmetalen velgen en kan voorzien zijn van groen getinte ruiten. Dit was optioneel af-fabriek en vanaf 1976 standaard. De voorstoelen zijn voorzien van hoofdsteunen, deze ontbraken bij de MKI.
|
|