DE SPITFIRE 4Nadat bij andere Engelse automerken de sportauto populair werd is men bij Triumph ook niet gaan stilzitten. Goedkoop doch effectief was een sportieve body te zetten op het (ingekorte) Herald chassis. Hierbij is Michelotti de ontwerper geweest van dit koetswerk. In de herfst van '62 werden de eerste "Spitfire 4" gebouwd die met schijfremmen standaard gemonteerd werden, iets nieuws in die tijd uit de formule racerij. De motor was van de Herald met 63 bhp en kenmerkend was de motorkap die in zijn geheel geopend kon worden. De eerste mk4´s van 1971 tot 1972, hadden geen houten maar een ijzeren dashboard dat was bekleed met dezelfde stof als de binnenbekleding |
|
DE SPITFIRE MK2Vanaf '64 waren centre lockwheels, overdrive en hardtop een optie. De belangrijkste verandering bij de Mk2 was dat deze meer kracht kreeg toebedeeld (67 bhp). Hoge slijtage aan de voorbanden waren normaal omdat deze types bekend stonden om zeer scherpe U turns. |
|
DE SPITFIRE MK3De Mk3 is vooral herkenbaar aan de omhooggehaalde bumper, dit voor de beruchte Amerikaanse veiligheidseisen. De motor kreeg nog meer power (75 bhp), en is daarmee de snelste type Spitfire. Rob Slotemaker, in de jaren '60 de bekende Nederlandse coureur, heeft dit type een aantal keren als fabriekscoureur van Triumph gereden, o.a. de 24 uur van Le Mans in '65 en de Alpine Rally in '64. |
|
DE SPITFIRE MK4De Mk4 heeft (weer) door de strenge Amerikaanse emissie eisen minder PK, te weten 63 bhp met een 1300 cc motor. Dit type werd volledig gerestyled door Michelotti met de "balk" achterkant, zoals bij o.a. de 2500 TC, TR 6 en de Dolomite. De MK4 onderging tijdens zijn levensfase diverse veranderingen. Het interieur veranderde bijvoorbeeld, het dashboard werd van plastic naar hout. De latere Mk4 heeft dus een houten dashboard waarbij de klokken in tegenstelling tot de vorige typen voor de bestuurder werden geplaatst. De aandrijfassen werden 2 cm verlengd. De radiatorfan werd voorzien van een viscous koppeling. In '73 was het laatste jaar waarop de Spitfire wire wheels als optie kon krijgen. Een voorspoiler werd later standaard. |
|
DE SPITFIRE 1500De 1500 TC is in 74 voor het eerst verkocht met de 71 bhp motor. Tot '80 zijn er weinig wijzigingen geweest. De laatste productiejaren 1500 TC worden wel eens als de best in elkaar gezette exemplaren gezien Hij heeft de Herald ouders uiteindelijk met meer dan 10 jaar overleefd. |
|
Bouwjaren en produktieaantallen:
|