Klik op één van de onderstaande links om direct naar het gewenste hoofdstuk te gaan:
- Triumph 10/20 , 13/35 en Fifteen (gebouwd in de periode 1923/1930)
- Triumph Super Seven en Super Eight (gebouwd in de periode 1927/1934)
- Triumph Scorpion en Twelve-Six (gebouwd in de periode 1930/1933)
- Triumph Super Nine en Super Ten (gebouwd in de periode 1931/1934)
- Triumph Southern Cross (gebouwd in de periode 1932/1934
- Triumph Dolomite Straight Eight (gebouwd in 1934)
- Triumph Gloria (gebouwd in de periode 1934/1938)
- Triumph Vitesse (gebouwd in de periode 1936/1938)
- Triumph Dolomite (gebouwd in de periode 1936/1940)
- Triumph Continental (gebouwd in de periode 1936/1937)
- Triumph Twelve (gebouwd in 1939)
1. Triumph 10/20 , 13/35 en Fifteen (gebouwd in de periode 1923/1930)
Triumph 10/20
De 10/20 (gebouwd vanaf 1923 tot 1926) is de eerste auto die Triumph produceerde. De kwaliteit was hoog en het kostte derhalve veel tijd om een auto te maken. Er zijn van de 10/20 dan ook geen grote productie aantallen.
Er waren overigens wel 5 bodystijlen bij de 10/20 t.w. “All Weather Tourer” , “Four Door Weyman Saloon” , “Three Door Weyman Tourer” , “Four Seater Tourer” en “Sports”
De basis prijs voor een 10/20 Four Seater bedroeg ₤.460,-.
Motor 10,2 h.p. 4-cylinder met 1.393 cc inhoud.
Triumph 13/35
De 13/35 (gebouwd vanaf 1924 tot 1926) was de eerste Britse automobiel met hydraulische remmen. Daarna zijn alle vervolgmodellen van Triumph voorzien van hydraulische remmen.
Het betreft hier een doorontwikkeling van de 10/20 waarbij er een langere wielbasis als basis diende. Men had keuze uit 2 body stijlen t.w. “5-Seater Tourer en 4-Door Saloon “.
De basis prijs voor een 13/35 4-Door Saloon bedroeg ₤.495,-.
Motor 13,35 h.p. 4-cylinder met 1873 cc inhoud.
Triumph Fifteen
De fifteen (gebouwd vanaf 1926 tot 1930) heeft dezelfde maten als de 13/35 maar heeft een zwaardere motor gekregen.
Ook de fifteen had evenals de 10/20 wel 5 body keuzes t.w. “2/3 Seater Tourer” , “4/5 Seater Tourer” , “Coach built Saloons” (2x) en “Fabric Saloon”.
De basisprijs voor een Fifteen 2/3 Seater bedroeg ₤.395,-.
Motor 14,9 h.p. 4-cylinder met 2169 cc inhoud.
2. Triumph Super Seven en Super Eight (gebouwd in de periode 1927/1934)
Triumph Super Seven
De Super Seven (gebouwd vanaf 1927 tot 1932) is een groot succes geweest. Er was al een grote markt voor kleine auto’s en vooral de Austin Seven was al een succes. Triumph bood een exclusievere Seven in de vorm de Super Seven. Gemonteerd met hydraulische remmen. Het was de eerste Triumph die in grote aantallen werd gebouwd. Er zijn ongeveer 31000 Super Sevens gebouwd waarvan een groot deel als rolling-chassis naar Australië. In Australië werden ze vervolgens van een carrosserie voorzien door lokale carrosseriebouwers.
Tijdens de bijna 7-jarige productie van de Super Sevens zijn diverse soorten body’s gebouwd t.w. “4-Seater Tourer”, “2/4-Seater Tourer” , “Super-Charged Sports“ , “2-Seater Gnat” , ”Coachbuilt Saloons” , “Fabric Saloons” , “2-Seater Fixed Head Coupe”, “ Closed Coupled Saloon Landaulette”, “Tickford Sunshine Saloon and 4-Door Pillarless Saloon.
De basisprijs voor een 4-Seater Tourer bedroeg ₤.198,-.
Motor 7,9 h.p. 4 cylinder met 832 cc inhoud
Triumph Super Eight
De Super Eight (gebouwd van 1932 tot 1934) is feitelijk een doorontwikkeling van de Super Seven. Met zelfde motorinhoud maar wel de keuze uit een 3 of 4 versnellingsbak. Standaard had de Super Eight nu ook bumpers en daaraan herkende men de Super Eight. Voor kenners was het ook te zien aan de gewijzigde grille.
Er zijn ongeveer 2500 Super Sevens gebouwd waarbij slechts 2 body- stijlen verkrijgbaar waren t.w. “2/4-Seater Tourer” en 4-Door Pillarless Saloon”.
De basisprijs voor een 2/4-Seater Tourer bedroeg ₤.155,-.
Motor 7,9 h.p. 4-cylinder met zijkleppen en 832 cc inhoud.
3. Triumph Scorpion en Twelve-Six (gebouwd in de periode 1930/1933)
Triumph Scorpion
Met de Triumph Scorpion (gebouwd vanaf 1930 tot 1932) werd invulling gegeven aan de trend bij de autofabrikanten om kleine 6-cylinder automobielen te maken. Triumph bleef met de Scorpion niet achter. De 6-cylinder motor was feitelijk de motor van de Super Seven waar 2 cylinders aan waren toegevoegd. Het werd geen succes want er werden maar 600 exemplaren verkocht waarbij men wel keuze had uit 5 body stijlen t.w. “Sports 2-Seater”, “2/4-Seater Tourer”, “Tickford Sunshine Saloon”, ”Coachbuilt 2-Door Saloon” en
“4-Door Coachbuilt Saloon”
De basisprijs voor een Sports 2-Seater bedroeg ₤.230,-.
Motor 11,85 h.p. 6-cylinder met 1203 cc inhoud.
Triumph Twelve-Six
De Triumph Twelve-Six (gebouwd vanaf 1932 tot 1933) was mechanisch identiek aan de Scorpion. Er was echter 1 body stijl en die was bij de Scorpion niet verkrijgbaar t.w.
“4-Door 6 Light Coachbuilt Saloon”. Er zijn slechts 500 exemplaren gebouwd zodat ook de Twelve-Six niet als verkoopsucces in de boeken is gekomen.
De basisprijs voor een Twelve-Six bedroeg ₤.198,-.
Motor 11,85 h.p. 6-cylinder met 1203 cc inhoud.
4. Triumph Super Nine en Super Ten (gebouwd in de periode 1931/1934)
Triumph Super Nine
De Triumph Super Nine (gebouwd vanaf 1931 tot 1933) was het eerste model dat was voorzien van de Coventry Climax Motor met “overhead inlet en side exhaust valves” Dus zowel kop- als zijkleppen. De Super Nine is groter dan de Seven en Eight. Er zijn ongeveer 2200 Super Nines gebouwd waarbij 3 body stijlen werden aangeboden t.w. “2/4-Seater Tourer” , “4-Door 6-Light Coachbuilt Saloon” en “4-Door Tourer”.
De basisprijs voor een 2/4-Seater Tourer bedroeg ₤.175,-.
Motor 8,9 h.p. 4-cylinder met 1018 cc inhoud.
Triumph Super 10
De Triumph Super 10 (gebouwd vanaf 1933 tot 1934) was in basis identiek aan de Super Nine maar naast dat hij iets langer was had hij ook meer power.
Verder werd hij aangeboden met een z.g. free-wheel pre-selection gearbox . Iets wat in de gehele Gloria range zou blijven.
Er zijn ongeveer 700 Super 10’s gebouwd waarbij men de keuze had uit 2 body stijlen t.w.
“2/4-Seater Tourer en 4-Door 6-Light Saloon.
De basisprijs voor een 2/4-Seater Tourer bedroeg ₤.215,-.
Motor 9,8 h.p. 4-cylinder met 1122 cc inhoud.
5. Triumph Southern Cross (gebouwd in de periode 1932/1934)
Triumph Southern Cross Nine Tourer
Dit was de eerste van een lange reeks van Southern Cross 4-Seater modellen. Deze modellen leken allemaal sterk op elkaar tot het moment dat de Gloria Southern Cross ten tonele kwam.
Dit model stond op hetzelfde chassis als de Super Nine. Daarnaast was dit model net als de Super Nine voorzien van de Coventry Climax motor met overhead inlet & side exhaust valves and 4-speed gearbox.
Het is niet bekend hoeveel er gebouwd zijn.
De basisprijs voor een Southern Cross Nine Tourer bedroeg ₤.225,-.
Motor 8,9 h.p. 4-cylinder met 1018cc inhoud.
Triumph Southern Cross Sports 4-Seater
Lijkt veel op de Southern Cross Nine Tourer maar heeft een vernieuwd chassis en een zwaardere motor. Ook de z.g. cycle wings zijn vervangen door doorlopende spatborden.
Er zijn rond de 200 exemplaren gebouwd.
De basisprijs voor een Southern Cross Sports 4-Seater bedroeg ₤.225,-.
Motor 9,8 h.p. 4-cylinder met 1122cc inhoud.
Triumph Southern Cross Speed Model 4 Seater
Weer veel gelijkenis met de vorige modellen maar nu met een kleinere motor maar wel als optie een z.g. free-wheel pre-selection gearbox. Het is echt moeilijk om het verschil te zien met de Southern Cross Sports 4-Seater. Een geoefend oog ziet kleine verschillen.
Inclusief de Southern Cross Saloons (zie hieronder) zijn er ongeveer 800 gebouwd.
De basisprijs voor een Southern Cross Speed Model 4-Seater bedroeg ₤.215,-.
Motor 9,53 h.p. 4-cylinder met 1087cc inhoud.
Triumph Southern Cross Sports Saloon
Mechanisch identiek aan de Speed Model 4-Seater maar met een dichte carrosserie en slechts 2 deuren.
De basisprijs voor een Southern Cross Sports Saloon bedroeg ₤.225,-.
Motor 9,53 h.p. 4-cylinder met 1087cc inhoud.
6. Triumph Dolomite Straight Eight (gebouwd in 1934)
De enige prewar 8-cylinder sportwagen van Triumph. Er zijn er maar 3 van gebouwd waarvan er 1 vrij snel vernietigd werd omdat Donald Healey (hij was destijds technisch directeur en rallyrijder bij Triumph) deze tijdens een rally in Denemarken tegen een locomotief aanreed. De beide andere Straight Eights zijn er nog steeds. Een is qua model nog origineel maar met een replica body en de andere heeft de bekende HSM Corsica body.
De Straight Eight kostte destijds het astronomische bedrag van ₤.1.225,- en daarvoor kreeg je dan alleen het chassis en technische gedeelte. Reden waarom deze 3 wagens nooit aan particulieren zijn verkocht is natuurlijk de aanschafprijs. Uit de motor kwam destijds ruim 140 pk.
Motor: 17.85 h.p. 8-cylindermotor met 1.990 cc inhoud.
7. Triumph Gloria (gebouwd in de periode 1934/1938)
De Gloria is een verzamelnaam voor diverse modellen waarbij achter Triumph Gloria een aanvullende type aanduiding werd toegevoegd. Ook werden diverse modellen tijdens de bouwperiode met verschillende motoren uitgevoerd.
Triumph Gloria 6-light saloon
Een saloon body met een vier cylinder motor waar qua ruimte vrij makkelijk 4 volwassenen in vervoerd konden worden.
De standaard uitvoering kostte destijds ₤298,-
De “Vitesse” uitvoering kostte ₤22,- meer en kwam op ₤320,-
Triumph Gloria Six (Special) Saloon
Een mooie saloon met een lange motorkap wat het model extra mooi maakte. Overwegend met aluminium plaatdelen opgebouwd.
Het betreft hier een standaard uitvoering met 6-cylinder motor. Het is een vierdeurs saloon en kostte destijds ₤350,-
Motor: 12.95 h.p. 6-cylinder met 1.476 cc inhoud.( Triumph Gloria Six Special Saloon)
Motor: 15.72 h.p. 6-cylinder met 1.991 cc inhoud. (Triumph Gloria Six Saloon)
Triumph Gloria Six (Vitesse) Tourer
Het betreft hier een hele mooie 4-zitter met 6-cylinder motor in de open uitvoering. Luxe uitgevoerd met aluminium plaatdelen en leren bekleding van stoelen en binnenbekleding.
Deze tourer kostte destijds in de standaard uitvoering ₤350,-
De “Vitesse”uitvoering kostte ₤35 meer en kwam uit op ₤385,-
Motor 15.72 h.p. 6-cylinder met 1.991 cc inhoud.
Triumph Gloria (Ten) Saloon
Een mooie gestroomlijnde saloon met 4-cylinder motor. Deze saloon heeft veel goed gedaan aan de Triumph Gloria reputatie. Ook hier veel ruimte voor 4 personen
De stoelen zijn standaard in leer uitgevoerd.
Deze saloon was enkel in standaard uitvoering leverbaar en kostte destijds ₤298,-
Motor: 9.53 h.p. 4-cylinder met 1.087 cc inhoud. (Triumph Gloria Ten Saloon)
Motor: 10.8 h.p. 4-cylinder met 1.232 cc inhoud (Triumph Gloria Saloon)
Triumph Gloria Tourer
Een mooi Tourer uitvoering als 4-zitter met 4-cylinder motor. De deurflaps konden omgeklapt
Worden waardoor de elleboog meer ruimt kreeg en sportief stond natuurlijk. Attractieve verschijning.
De Gloria Tourer kostte destijds ₤298,- in de standaard uitvoering en in de Vitesse uitvoering was dat ₤320,-
Motor 9.53 h.p. 4-cylinder met 1.087 cc inhoud.
Triumph Gloria Flow Free Saloon
Een aparte verschijning waar er weinig van gebouwd zijn en momenteel zeer zeldzaam. Lage luchtweerstand en mede daardoor qua rijcomfort fantastisch. Afwerking van de wagen is rijk.. Er werd standaard een 6- cylinder motor ingebouwd. Er is slechts één overlevende welke is gerestaureerd op een 1938 2 liter Triumph Vitesse chassis.
Destijds kostte deze Flow Free ₤425,-
Motor 15.72 h.p. 6-cylinder met 1.991 cc inhoud.
Triumph Gloria Six Coupe
Een fascinerende en zeer sportieve coupe. Opgebouwd uit aluminium en handgemaakt body. Het betreft hier een 2-deurs model waarbij de deuren vrij groot zijn om de achterpassagiers goed in te kunnen laten stappen. Een (ver)korte wielbasis.
Een coupe met een 6-cylinder motor die in de standaard uitvoering ₤340 kostte.
De Vitesse uitvoering moest ₤35,- meer kosten en kwam op ₤375,-
Triumph Gloria Southern Cross
Een sportwagen in zowel de 4- als in de 6-cylinder uitvoering die in de Alpine Trial, de Coupe des Alpes en 2 Glacier Cups zeer goed hebben gepresteerd. Deze wagens zijn uitstekende voorbeelden van een snelle 2-zitter gebouwd op een sterk chassis dat zijn klasse bewees in de meest zware (of road) trials.
De body is enkel op een Vitesse chassis gebouwd.
De 4-cylinder versie kostte destijds ₤ 275,-
De 6-cylinder versie kostte destijds ₤ 60,- meer en kwam uit op ₤ 335,-
Triumph Gloria Monte Carlo Tourer
Deze mooi gelijnde Tourer is een direct gevolg van het grote succes dat Triumph boekte in de Monte Carlo Rally.
De schokbrekers konden van binnen uit gesteld worden waardoor op elk wegtype snel een aanpassing van de schokbrekers gedaan kon worden.
Er was een grote benzinetank met 2 reservewielen achterop.
Ook de Monte Carlo was verkrijgbaar met zowel de 4-cylinder als 6-cylinder motor.
Destijds kostte de 4-cylinder ₤ 335,- en de 6-cylinder ₤ 398,-
Triump Gloria Coupe
Het betreft hier een 4-cylinder uitvoering. Het model was apart en combineerde hele mooie snelle lijnvoering met een ruime 4-zits accommodatie. Prima performance en een zeer korte draaicirkel.
De standaard uitvoering kostte destijds ₤ 288,-
De “Vitesse” uitvoering kostte destijds ₤ 22,- meer en kwam op ₤ 310,-
Motor: 10.8 h.p. 4-cylinder met 1.232 cc inhoud.
8. Triumph Vitesse (gebouwd in de periode 1936/1938)
Triumph Vitesse 14/60
De eerste Triumph met de nieuwe motor met kopkleppen. Ze leken sterk op de Gloria Vitesses, enkel het voorspatbord had m.n. aan de voorkant een andere vorm. Zij liepen naar beneden door tot de voorbumper. Er zijn ongeveer 2000 van deze Vitesse 14/60 gebouwd.
Men kon kiezen uit 3 modellen t.w. Saloon, Six Light Saloon en Drophead Coupe.
Motor 13,95 h.p.4-cylinder met 1767cc inhoud en dubbele S.U’s.
Triumph Vitesse 2-Litre
De eerste Triumph met de nieuwe motor met kopkleppen maar dan de 6-cylinder versie. Feitelijk een doorontwikkeling van de 6-cylinder Coventry Climax.
Er zijn 350 exemplaren gebouwd. Men kon hier kiezen uit 2 modellen t.w. Saloon en Drophead Coupe.
Motor 15,72 h.p. 6-cylinder met 1991cc inhoud en 2 S.U’s
9. Triumph Dolomite (gebouwd in de periode 1936/1940)
Tussen 1936 en 1940 heeft Triumph een brede range aan Dolomites gemaakt. Het betreft hier de Saloon, de Sport Saloon, de Drophead Coupe en de Roadster Coupe. Zij waren t.o.v. alle andere Triumph’s te herkennen aan de “Waterfall”grille.
Dolomite 14/60
De Dolomite 14/60 (1936 tot 1940) werd geleverd als Saloon, Saloon de Luxe, Royal Saloon, Drophead Coupe en 14/65 Roadster. In totaliteit zijn er ongeveer 1500 Dolomite 14/60 gebouwd
De Saloon kostte in 1936: ₤ 338,-
Motor 13.95 h.p. 4-cylinder motor met 1.767 cc motor en dubbele S.U.’s
Dolomite 1.5-Litre
De Dolomite 1.5-Litre was een wat misleidende naam want in de Saloons van het eerste uur was sprake van een 1.496 cc motor. De later vervaardigde 1.5 Litre Sport Saloons hadden de 1.767 cc motor. De Dolomite 1.5-Litre werd geleverd als Saloon, Special Saloon, Sports Saloon en Roadster Coupe.
De modellen van Saloons waren vrijwel identiek. De Roadster Coupe was identiek aan de 14/60 Roadster Coue. In totaliteit zijn er ongeveer 1600 Dolomite 1.5-Litre gebouwd..
De Saloon koste in 1937 ₤ 318,-
Motor (eerste Saloons) 4-cylinder met 1.496 cc inhoud en dubbele S.U.’s
Dolomite 2-Litre
De Dolomite 2-Litre heeft een 1.991 cc 6-cylinder motor en meestal 3 carburateurs. Er werden 5 verschillende body’s geleverd t.w. Saloon, Saloon de Luxe, Royal Saloon, Drophead Coupe en Roadster Coupe.
Er zijn in totaliteit ongeveer 1100 Dolomite 2-Litre gebouwd.
De Saloon kostte in 1936 ₤ 368,-
Motor 15.72 h.p. 6-cylinder met 1.991 cc inhoud en dubbele dan wel triple S.U.’s
10. Triumph Continental (gebouwd in de periode 1936/1937)
De Continental is mechanisch en qua carrosserie gelijk aan de Dolomite 2 liter Saloon en werd in dezelfde tijdsperiode gebouwd. Het enige verschil is dat de Continental niet de z.g. “waterfall” grille heeft maar een conventionele zoals in die tijd bij de meeste automobielen.
Er zijn ongeveer 300 Continentals gebouwd.
De Continental kostte destijds evenals de Dolomite 2 liter Saloon ₤ 368,-
Motor 15.72 h.p. 6-cylinder motor met 1.991 cc inhoud en dubbele S.U.’s
11. Triumph Twelve (gebouwd in 1939)
Het laatste model van Triumph voor de 2e wereldoorlog. Als je dit model vergelijkt met de Dolomites dan kun je stellen dat dit een erg conventioneel model is. De grille lijkt sterk op die van de SS Jaguar uit de jaren 1938/1939.
Als enige model van voor de oorlog met stalen wielen. Er zijn slechts 60 exemplaren gebouwd en kosten destijds ₤ 285.
Motor 11,81 h.p. 4-cylinder met 1496cc inhoud.
Verder zijn er in de periode 1923 tot 1940 nog verschillende specials en bedrijfswagens gebouwd maar dat is een zeer beperkte aantal geweest.