DE GT6De GT6 is in 1966 geintroduceerd. Dit model heeft een vergelijkbare relatie met de Spitfire als de Vitesse heeft met de Herald. De lijnen van de Spitfire zijn direct herkenbaar, tegelijkertijd zijn er veel (detail) verschillen. Het meest belangrijke verschil is dat de GT6 altijd een coupe was, waar de Spitfire altijd een cabriolet was. Daarnaast heeft de GT6 een 2 liter 6 cilinder motor waar de Spitfire door een 4 cilinder wordt aangedreven. De GT6 had qua positionering als belangrijkste concurrent de MGB GT, qua prijs en performance zaten de auto's in het zelfde segment. De overeenkomst qua model en de 6 cilinder motor maakten dat de GT6 ook wel als de 'poor man's E-type' werd aangeduid. .
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DE GT6 MK2Het plaatsen van de relatief zware 6 cilinder vrij ver voorin de auto maakte dat de pendelas achteras constructie bij gladde wegen tot vrij scherpe reacties kon leiden. Dit was een punt wat in diverse autotesten uit die tijd terugkwam. In juli 1968 (zo'n 2 jaar na de introductie van de eerste GT6) werd de GT6 MK2 (GT6 + voor de Amerikaanse markt) geïntroduceerd. Een fors aantal aanpassingen werd gedaan. De meest belangrijke zijn:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DE GT6 MK3Oktober 1970 zag de introductie van de GT6 MK3. Het model werd sterk gewijzigd in dezelfde stijl als de Spitfire Mk 4. Door de steeds strengere emissie eisen in de VS werd het vermogen van de Amerikaanse versies teruggebracht naar 95 pk en later zelfs naar 78 pk. De achterwiel ophanging van de MK3 werd in 1973 opnieuw aangepast en wel naar hetzelfde principe zoals toegepast op de Spitfire MK4. De laatste GT6 werd geproduceerd in December 1973.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De GT6 was een belangrijk export succes voor Triumph, 80% van alle geproduceerde GT6-en ging naar het buitenland, voornamelijk naar de VS. Een groot aantal auto's is in de laatste 30 jaar weer geïmporteerd naar Europa. Een groot deel van de in het register opgenomen auto's is dan ook geïmporteerd uit de VS. Oorspronkelijke prijzen GT6
|