DE 2000 MK1In 1964 kwam Triumph met een 2000 sedan model, gemonteerd met 'n Vanguard 6 cilinder. Samen met de estate uitvoering (verkrijgbaar vanaf oktober '65) werd deze snel populair in Engeland. In Amerika werd deze auto geweigerd door regeringsmaatregelen (bescherming van eigen markt), zoals zo vaak in de jaren '60. De 2500 PI, de versie met een zwaardere 6 cilinder met brandstofinspuiting, werd geïntroduceerd in het najaar van '68 en kreeg goede recensies in de bladen. Dankzij de oorspronkelijk voor de TR 5 gebouwde motor, die met kleine wijzigingen werd ingepast, kreeg de saloon een 150 bhp injectiemotor in plaats van de standaard 132 bhp.
|
|
DE 2500 MK2In die tijd was dat reden om te spreken van een hot-rod. In maart '69 kwam er zelfs een estate uitvoering. In 1969 werd de auto door Michelotti gerestyled op basis van de geslaagde ontwikkeling van de Stag. Daarmee was de Mk2 geboren. Deze Mk2 uitvoering was technisch zeer weinig veranderd, maar de auto kreeg met een langere, lagere neus en de typische Triumph-balk achter, een moderne facelift. De 5 persoons Saloon was de eerste familieauto in produktie die met een injectiemotor geleverd kon worden. De 2000/2500 serie was een goedkoper alternatief voor de veel duurdere Rover 2000 maar bleef toch een exclusieve middleclass auto.
|
|